اخبار


ضرورت جامعه محور کردن آموزش پزشکی/ ایران دارای تجارب ارزنده ای در زمینه بهداشت است

وزیر بهداشت گفت: معتقد هستم تا نیروهای نظام سلامت را به صورت جامعه محور آموزش ندهیم، آموزش پزشکی کاربردی نخواهد داشت.

دکتر سعید نمکی در دیدار دکتر المنظری، مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت، ضمن ابزار امیدواری برای دستیابی به دستاوردهای مطلوب در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت و ارائه این دستاوردها به منظور ارتقای حوزه بهداشت کشورهای منطقه و جهان، خاطرنشان کرد: ایران دارای تجارب ارزنده ای در زمینه بهداشت است و به عنوان کسی که 30 سال قبل، مسئولیت حوزه بهداشت کشور را برعهده داشتم و در کنار دوستانی همچون دکتر آسایی مسائل بهداشتی را اداره می کردیم، تا زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم، پیگیر مسائل بهداشتی در اقصی نقاط کشور بوده ام.

وی افزود: ایران دارای یکی از قوی ترین زیرساخت های PHC است و این موضوع مقدمه خوبی برای عبور ما به سمت پوشش همگانی سلامت UHC  است. طی مدتی که در وزارت بهداشت حضور پیدا کردیم، پرونده الکترونیک سلامت را تکمیل و مستقر کردیم. امروز، تمامی هم وطنان ایرانی دارای پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان هستند، پرونده الکترونیک سلامت به ما این امکان را می دهد که برای گام های بعدی مانند، سیستم ارجاع، پزشکی خانواده و اعمال راهنماهای بالینی برای مدیریت اقتصاد سلامت، موفقیت آمیز عمل کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: چندسال قبل در وزارت بهداشت با کمک همکارانی همچون دکتر آسایی، برای جامعه محور کردن آموزش پزشکی، طرح community oriented medical education را اجرا کردیم. در این طرح، از افراد داوطلب برای ارتقای بهداشت در حاشیه شهرها، استفاده کرده و بحث محله محور کردن سلامت را نیز دنبال کردیم. در آن زمان به پیاده سازی پروژه شهر سالم فکر کردیم تا مجموعه ای از این فعالیت ها در پروژه شهر سالم (Healhty city) در تهران نیز اجرا شود. البته در شهرهایی مانند شیراز، اصفهان و برخی شهرهای بزرگ دیگر نیز اجرا شده است. 

وی گفت: در این دوره تصمیم داریم، به جای integrated method، به سراغ اجرای جامعه محور کردن سلامت در قالب پروژه ای به نام "هر خانه یک پایگاه سلامت" برویم. در این پروژه قرار است یک فرد را به عنوان محور که بیشتر خانم خانه است را انتخاب کنیم و به این فرد از طریق راه هایی که درنظر داریم و یکی از آنها یادگیری مجازی است، آموزش هایی دهیم که این آموزش ها، شامل پیشگیری، درمان های اولیه و توانبخشی و بازتوانی است.

وزیر بهداشت عنوان کرد: اقدام دیگری که باید انجام دهیم این است که آموزش پزشکی را به جای آموزش های مبتنی بر بیمارستان در رشته پزشکی و آموزش های مبتنی بر مطب دندانپزشکی در رشته دندانپزشکی، به سمت آموزش های جامعه محور ببریم. به این صورت که هر 5 تا 10 خانه را به یک دانشجوی پزشکی، دندانپزشکی، تغذیه، داروسازی و توانبخشی، بسپاریم، تا آنها در طی مدت تحصیل شان در آن شهر، مشکلات این خانواده ها را در مسائل اجتماعی به خصوص تاثیری که مولفه های اجتماعی بر سلامت انسان ها دارد، رفع کرده و با این مشکلات از نزدیک آشنا شوند.

وی گفت: در این پروژه، هر 5 تا 10 دانشجو زیر نظر یک پزشک خانواده و هر 5 تا 10 پزشک خانواده، زیر نظر یک استاد پزشکی خانواده در دانشگاه هایمان مدیریت خواهند شد که نمرات این دانشجوها برای این کرسی با تایید پزشک خانواده تایید و در کارنامه شان ثبت خواهد شد. دانشجویانی می توانند از دوره عمومی به رزیدنتی به فلوشیپ بروند که این دوره را به خوبی پاس کرده باشند. معتقد هستم تا نیروهای نظام سلامت را به صورت جامعه محور آموزش ندهیم، آموزش پزشکی کاربردی نخواهد داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان گفت: از جمله برنامه هایی که در دست داریم؛ کنترل بیماری های غیرواگیر مانند دیابت است. همچنین درحال حاضر، در حال یافتن نقاط هایپراندمیک بوده و برنامه بیماری های منتقله بین انسان و حیوان و HIV نیز جزو طرح های ملی ما است. امیدواریم با حمایت شما در منطقه، بتوانیم در زمینه بهداشت جهانی، گام های اساسی در کنار یکدیگر بر داریم. با توجه به تجارب ایران در توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان، می توانیم در زمینه فنی، کمک های زیادی را به کشورهایی که نیازمند انتقال این دانش فنی هستند، ارائه دهیم.



اخبــار



گالری



همکاران